bilde-oda-krohgOda Krohg

Oda Krohg var 1880-årenes bohemprinsesse, billedkunstneren som levde et fritt liv, og som ville at kjærligheten også skulle være fri. Hun kom til å leve viktige deler av sitt liv mellom Hans Jæger og Christian Krohg. Hun het egentlig Othilia Lasson og var regjeringsadvokat Lassons datter. Helt fra hun var liten, var hun klar over at hun hadde sterke slektsbånd til russisk adel.

Hun giftet seg først med Jørgen Engelhardt, men skilte seg fra ham og begynte på Christian Krohgs malerskole for kvinner. Det var slik hun ble kjent med Hans Jæger, Krohgs beste venn, som kalte henne ’Den sanne Bohemprinsessen’ og skrev om henne på en mye mer utleverende måte enn hun kan ha forestilt seg at han ville gjøre. Sommeren 1888 var hun Jægers kjæreste, og i ”Syk kjærlighet” skrev han helt åpent om forholdet, og siden ble den forelskede Jægers historie grunnlaget for seinere biografers fortelling om Oda. Men Oda var mer enn et objekt for Jægers forelskelse.

I denne forestillingen om Oda Krohg får vi møte henne som kunstner, mor og elskende menneske. Forestillingen er først og fremst basert på andres tekster om henne, for hennes egne tekster ble brent etter hennes død. Og siden hun ikke har etterlatt seg noen dikt, synger jeg mine egne viser om hovedpersonene i den bevegelsen som ble kalt Kristianiabohemen. Flere av Oda Krohgs malerier blir vist i forestillingen.

Se Forestillinger

Øystein Johnsen akkompagnerer på trombone/basstrompet.

«Kristi Kinsarvik forteller med en utsøkt innlevelse, der historien blir det sentrale. Sammen med Øystein Johnsen på basstrompet gjennomførte hun en grundig og fin presentasjon av ei viktig historisk dame.» / Rana Blad

«Lørdag 7.oktober var jeg tilstede under Kristi Kinsarvik og Øystein Johnsens forestilling «Oda Krohg» på Oseana kunst og kultursenter på Os i Hordaland.
Intimforestillingen var enkel og vakker, sammensettingen av tekst, bilder og musikk ble godt mottatt av et henført og lydhørt publikum. Det var tydelig at Kristi Kinsarvik hadde gjort en grundig research da hun satte sammen denne forestillingen, framstillingen etterlot et inntrykk av troverdig kunnskap og pålitelig kjennskap til materialet og personene dette handlet om. Kontakten mellom publikum og utøvere var god og positiv.» / Mona Vindenes www.vindenes.no

Fullt hus, 268 publikummere i Sølvberget kulturhus, Stavanger, 8. mars 2018.
Fotos: Linn Tønnessen

Oystein Johnsen